Šedý trh nebo šedý dovoz a oficiální česká distribuce
Při hledání po internetu můžete při nákupu nového mobilu najít spoustu nabídek, kdy se dá hodně ušetřit. U serverů typu heureka.cz pak bývá u nejlevnějších nabídek často pak poznámka "Nemusí pocházet z české distribuce" (popis šedého dovozu u heuréky najdete zde ). Zde je k tématu třeba starší článek na mobil.cz. Výhody levnější ceny, ale doplňují i nevýhody.
Na český trh se tyto telefony dostávají několika způsoby. Nejjednodušší možností je, že prodejce využije rozdílných cen mezi jednotlivými evropskými zeměmi a telefony si jednoduše přiveze a prodá. Dá se přitom využít různých promo akcí mobilních operátorů – prodejci se pak může vyplatit koupit například předplacenou sadu s telefonem a ten pak v Česku prodat samostatně.
Až potud by se nic nedělo, pokud totiž prodejce doveze telefon ze zemí Evropské unie, je všechno v pořádku. Platí totiž zásada volného pohybu zboží. Občas se ale stává, že se na našem (a samozřejmě nejen na něm) trhu objeví telefony pocházející z trestné činnosti. Jde například o vykradené kamiony vezoucí telefony od výrobce k operátorovi. Pak už je to trochu problém. Pokud si takový telefon koupíte, může se stát, že Policie zjistí, že pochází z trestné činnosti a telefon vám zabaví. Pokud vám neprokáže, že jste předem věděli o tom, že přístroj pochází z trestné činnosti (a to zřejmě těžko prokáže), žádný další postih vám nehrozí. O telefon ale přijdete v každém případě, nezapomeňte, že přístroj se do sítě nehlásí jen pod svým telefonním číslem, ale předává se také IMEI telefonu - tedy jeho výrobní číslo.
Obecně lze ale říci, že od vstupu do Unie nic nebrání tomu, abyste si koupili telefon určený do prodeje v jakékoli členské zemi. A je úplně jedno, jestli si ho přivezete sami nebo si ho koupíte u nějakého prodejce. Problém je v tom, že nákup telefonu určeného pro jiný než český trh v sobě může skrývat několik rizik, větších či menších.
Záruku poskytuje prodejce
Asi největší problém bude se zárukou. I když snad všichni hlavní výrobci mobilů poskytují na své telefony celosvětovou záruku, obvykle ji nabízejí jen na přístroje koupené přes standardní distribuční kanály. Pokud tedy přijdete do servisu Nokie s telefonem koupeným ve Španělsku a se španělským záručním listem, nebude problém a telefon vám normálně opraví. Pokud se ale na servis obrátíte s telefonem určeným pro španělský trh, ovšem budete mít český záruční list nebo dokonce jiný než oficiální záruční list, budete pravděpodobně odmítnuti.
Pokud pak uplatníte záruku u prodejce (tedy náklady spojené s reklamacemi jsou jen na něm), tak se vady telefonu neopravují vždy způsobem jak vyžaduje výrobce v oficiálních servisech a telefon se opraví nejlevnější cestou "svépomocí", aby fungoval. U některých prodejců se také stalo spoustu zákazníkům, že jakákoli vada je posouzena jako porušení záručních podmínek a tím telefon není opravován vůbec (nejčastější důvod je "oxidace", tedy vniknutí cizích látek). Tyto špatné zkušenosti často najdete na různých diskuzních fórech týkající se mobilních telefonů nebo třeba stránkách sdružení spotřebitelů.
Výrobce tím žádný zákon neporušuje, podle naší právní úpravy totiž za dodržení záruky odpovídá prodejce a nikoli výrobce. Veškeré reklamace bychom měli tedy uplatňovat u toho, kdo nám telefon prodal. To, že nám výrobce umožní uplatnit záruku i v ostatních autorizovaných servisech je jeho dobrá vůle a nic ho nemůže donutit k tomu, aby takto opravoval telefony, které nechce.
Rozhodně bychom ale doporučovali velkou obezřetnost při nákupu telefonů u různých podomních či stánkových prodejců. Samozřejmě, že i zavedený obchodník může otevírat novou prodejnu. Pak ale stačí podívat se na internet, kde bychom o firmě a její historii měli najít nějaké informace. Často se nám ostatně v diskusích podaří najít i zkušenosti zákazníků s tímto prodejcem.
Jestliže je ale dovoz telefonu v rámci vnitřního trhu EU naprosto legální záležitostí, co je minimálně na hraně zákona, jsou jakékoli další úpravy. Především jde o úpravy firmware telefonu (například souvisí s dohráním českého menu) a odblokování. Podle některých právních názorů je totiž firmware telefonu chápán jako chráněné autorské dílo a pokud ho prodejce pozmění, dopouští se tím neoprávněného zásahu do autorského díla. Jakékoli pozměnění firmware telefonu pak automaticky znamená okamžitou ztrátu záruky, telefon vám tak už neopraví žádný autorizovaný servis. A bude úplně jedno, jestli máte k telefonu korektní záruční list nebo nikoli.
Určitá část telefonů určených pro evropské trhy v sobě češtinu standardně obsahuje, u nich tedy problém nehrozí. Tedy pokud nejsou blokovány pro jiného operátora a prodejce je neodblokuje. I v samotném odblokování se může skrývat problém. Světoví operátoři totiž přistupují k blokování různě, a proto odblokování nemusí být vždy stoprocentně spolehlivé. V minulosti se vyskytly případy, kdy telefon bez problémů fungoval s kartou jednoho našeho operátora, ale s jiným si neporadil. V každém případě, pokud budete kupovat telefon určený pro jiný než český trh, požádejte prodejce, jestli ho může vyzkoušet s vaší SIM kartou, aspoň budete mít jistotu.
Než se rozhodnete koupit podezřele levný telefon, pořádně si prohlédněte krabici a samotný telefon. Mohlo by se totiž stát, že někteří nepoctiví prodejci by se mohli pokusit prodat vám jako nový telefon použitý. Třeba takový, který někdo před vámi reklamoval. Telefon by měl být originálně zabalen, krabice by neměla být odřená či pomačkaná. Samozřejmě i k tomu může dojít při přepravě, pokud je tedy například krabice sice odřená, ale uvnitř vypadá originálně zabalená, můžete být zřejmě v klidu. Zkontrolujte si ale, jestli krabice (či dokonce přístroj) například nezmokly. V každém případě by měly být neporušené všechny hardwarové plomby.
Podle informací od hlavních výrobců se dá telefon pro český trh identifikovat především podle krabice. Ta by měla být popsána česky a na samolepce by mělo být uvedeno české zastoupení příslušné značky jako dovozce. Například na telefonech Nokia je tedy uveden dovozce Nokia Česká a Slovenská republika. Podobně je to u Samsungu, LG i Motoroly. V krabici by měl být také český manuál a především český záruční list. Ten je obvykle chráněn hologramem. Pokud prodejce tento list nevyplní, ale dá vám jiný, rozhodně je na místě zpozornět.
Koupě telefonů mimo oficiální distribuci s sebou nese určitá rizika, na druhou stranu můžete ušetřit opravdu hodně peněz. Ostatně zadejte si do vyhledávače typu zbozi.cz nebo heureka.cz svůj oblíbený telefon a uvidíte, jak se ceny mohou lišit. Konečné rozhodnutí je nakonec stejně na vás. Je úspora oproti oficiální ceně taková, aby se vám vyplatilo riskovat to, že vám ho nikdo neopraví? Pokud ano, pak můžete ušetřit spoustu peněz. Pokud ale dáte přednost jistotě, obraťte se na některého z oficiálních distributorů. Ostatně i u nich existují rozdíly v cenách a doplňkových službách.